Vinkit oikeaoppiseen renkaanvaihtoon

Industria Webshop -tiimin vinkit oikeaoppiseen jokavuotiseen auton renkaiden vaihtoon!

Suomessa joka vuosi auton renkaat on vaihdettava kahdesti, ellei käytetä nastattomia talvirenkaita eli kitkarenkaita joilla voi tarvittaessa ajaa vuoden ympäri.

Renkaan vaihto aloitetaan asettamalla tunkki auton alle. Tunkkeja löytyy niin mekaanisia saksitunkkeja, kuin myös helppokäyttöisiä vivusta pumpattavia tunkkeja. Autoa tunkattaessa muista tarkastaa autonpohjassa olevat nostokohdasta, niin että auto on turvallista tunkata sellaisesta kohdasta, joka varmasti kestää. Nostokohta on yleensä helposti huomattavista auton alahelmasta noin 30cm renkaista helmaa pitkin sisään.

Kun nostokohta on varmistettu ja tunkki asetettu paikoilleen, nostetaan autoa tunkilla hieman, niin että se tukeutuu autoa vasten jämäkästi, nostamatta renkaita kuitenkaan ilmaan. Tämän jälkeen pultteja löysätään vain hieman, jotta ne on helpompi irrottaa auton ollessa ilmassa. Kun pultit on löysätty, voidaan autoa nostaa tunkin avulla niin, että rengas nousee ilmaan. Sitten pultit pyöritellään auki ja rengas otetaan pois. Pulttien ja muttereiden irrotukseen on monta eri mahdollisuutta, joko perinteinen rengasavain tai mm. helppokäyttöiset koneet kuten sähkökäyttöiset mutterinvääntimet, akkukäyttöiset mutterinvääntimet sekä paineilmakäyttöiset mutterinvääntimet. Renkaidenvaihdon yhteydessä suosittelemme käyttämään myös työkäsineitä, jotka suojaavat käsiä vaurioilta ja lialta. Kaikki nämä löydät verkkokaupastamme, edullisesti ja nopeasti.

Tilalle laitettavasta renkaasta täytyy tarkistaa pyörimissuunta, jotta rengas asennetaan oikealle puolelle autoa. Pyörimissuunnan kertoo yleensä renkaan kyljessä oleva nuoli tai muu suuntaa näyttävä kuvio. Mikäli pyörimissuuntaa ei ole renkaaseen merkitty, voidaan se asettaa kummalle puolelle autoa tahansa. Aikaisemmin irrotetut mutterit/pultit on hyvä ennen vaihdettavan renkaan takaisinlaittoa voidella kuparitahnalla. Kuparitahna helpottaa aukaisemista seuraavan renkaanvaihdon yhteydessä, sekä suojaa pultteja/muttereita ruostumiselta. Tahnaa voidaan kevyesti levittää pultin/mutterin kierteisiin. Älä käytä tahnaa alumiinivanteiden kanssa, vain jos autossasi on renkaat peltivanteilla!

Kun pultit/mutterin on käsitelty, asetetaan rengas paikoilleen ja pultit/mutterit pyöritetään käsin tiukasti paikalleen. Kun rengas on lukittunut paikoilleen voidaan auto laskea tunkilla maahan. Sen jälkeen pultit kiristetään käyttämällä aikaisemmin mainittuja mutterinvääntimiä joko akkukäyttöisenä, suoraan johdosta virtaa saavana tai paineilmakäyttöisenä. Hyvä nyrkkisääntönä voidaan pitää että kiristetään kaikki pultit vuorotellen, joko ristikkäin jos käytössä neljä pulttia/mutteria tai niin että kiristetään joka toinen viisipulttisella vanteella – niin että kaikki tulevat kiristettyä tiukasti paikoilleen.

Oikeaoppisen rengaspulttien kiristämisen varmistamiseen alumiinivanteilla käytetään aina momenttisauvaa, jolloin pultit ja mutterit saadaan kiristettyä oikeaan momenttiin, eikä vaurioiteta vanteita tai pultteja liiallisella voimalla. Momenttisauvan käyttö on erityisen tärkeää. Ajoneuvojen kevytmetallivanteiden, eli toiselta nimeltä alumiinivanteiden kiristyksessä sopiva momentti on 110-120 Nm, jolla pultit sekä mutterit pysyvät kiinni ja ne saadaan seuraavan vaihdon yhteydessä helposti auki. Momenttisauvan käyttö vähentää murtuneiden pyöränpulttien ja vääntyneiden vanteiden riskiä – ehdoton varuste alumiinivanteilla olevien renkaiden vaihtajille! Alumiinivanteiden kiinnitys tulee aina tarkistaa noin 100km ajon jälkeen. Tätä tarkistusta ei kuitenkaan suoriteta enää mutterinväännintä käyttäen, vaan siihen tarkoitukseen käytetään momenttiavainta. Momenttiavaimesta säädetään haluttu momentti (110 tai 120Nm) ja sen jälkeen se asetetaan pulttiin/mutteriin. Momenttiavainta käsin vääntäen väännetään niin kauan että avain naksahtaa, ilmoittaen kiristysmomentin olevan oikea. Tämä tarkistustoimenpide täytyy suorittaa kaikkien renkaiden pulteille tai muttereille.

Mikäli autossasi on käytössä peltivanteet, momenttisauvaa ja momenttiavainta ei tarvitse käyttää vaan pultit/mutterit voidaan kiristää suoraan koneella ja oikeankokoisella voimahylsyllä.

Kun kaikki renkaat on vaihdettu, on aika tarkistaa rengaspaineet. Oikea rengaspaine saa renkaat kestämään pidempään, parantaa jarrutuskykyä sekä vähentää jopa polttoaineen kulutusta. Rengaspaineet voidaan tarkistaa rengaspainemittarilla, paineilmaa käyttäen. Rengaspainemittari soveltuu myös renkaiden ilmantäyttöön. Paineilmaa saadaan luotua kompressorin avulla. Oikean rengaspaineen löydät autosi käyttöohjekirjasta tai varmistamalla se rengasvalmistajalta. Renkaiden ilmanpaine olisi hyvä tarkistaa riittävän usein, aina ennen pitkiä ajomatkoja tai vähintään kerran kuukaudessa.

Industria Webshop -tiimi toivottaa mukavia renkaanvaihtohetkiä! Mikäli tarvitset apua oikeiden koneiden, laitteiden tai varusteiden valinnassa älä epäröi ottaa yhteyttä, asiakaspalvelumme palvelee teitä mieluusti numerossa 0207614728 tai sähköpostitse osoitteessa verkkokauppa@industriacenter.fi!